Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nerad to přiznávám, ale překvapivý (paradigmatický) obrat, který jsem ve vztahu k TRIVIUM naznačil v recenzi na předchozí počin „The Sin And the Sentence“, byl jen prvním dějstvím nové kapitoly, kterou já a TRIVIUM píšeme. V dalších měsících po odevzdání recenze do nelítostné deadlinové mašinérie našeho metalového masokombinátu tahle deska neopustila můj playlist a kdykoli, kdy jsem potřeboval dotankovat energii, se do něj Matt Heafy a spol. vraceli. Přinejmenším první polovinu Hříchu a rozsudku bych dnes klidně ohodnotil devítkou, tak parádní melodický projektil to je.
Ani jsem se nenadál a novinka TRIVIUM se dostala na samé čelo mého žebříčku nejočekávanějších desek. Oba singly napověděly, že ústup ze slávy tahle americká banda, která se pružně pohybuje mezi metalcorovou hitovostí a progresivně-agresivními extrémy, rozhodně nechystá. S jistotou vedená hitovka „Catastrophist“ potvrdila Heafyho talent na tutový refrén a eponymní „What The Dead Man Say“ zase deklarovala, že TRIVIUM i nadále chutnají rozmáchlejší, členité kompozice, ve kterých si zvučné riffy podávají kliku s parádně vyladěnou rytmickou sekcí.
Uf, podařilo se mi napsat dva odstavce bez toho, abych zmínil Alexe Benta. Již to ale v sobě nemohu déle dusit. O vlivu tohoto inteligentního, přirozeně talentovaného bubeníka, který kapelu posílil před třemi lety, by se daly popsat stohy papíru a stejně by to nevynahradilo požitek z jeho výkonu. Díky Bentově hře dostala kapela úplně nový náboj, který „What The Dead Man Say“ prodává ještě o chlup lépe než předchůdce. Jedno, zda Bent kouzlí v technických pasážích nebo valí přímočaře dopředu. TRIVIUM s ním v zádech zní jako sebevědomý a radostný válec. O to víc, že souhra s basákem Paolem Gregolettem je ještě výraznější a zdá se, že pro rytmickou sekci TRIVIUM v současnosti platí ono okřídlené: sky is the limit.
Což nás dostává k samotnému albu a jeho dramaturgii. Zmíněná první část „The Sin and the Sentence“, která zabíjí kombinací agresivních riffů, parádních melodií a překvapivých zvratů, by materiál z novinky asi o prsa na cílové čáře porazila. Oba singly jsou vynikající, Heafymu navíc sedne i čistá zpívánka „Bleed Into Me“, kterou načechrá rozparáděná Gregolettova basa. Další tutovka v podobě halekavé „Scattering The Ashes“ nicméně vyznívá trochu banálně a do prázdna, takže po stránce hitovek album malinko ztrácí.
Ale to nás dostává k jeho druhé straně mince, tedy k trackům, kde TRIVIUM ukazují zuby ukované z thrash metalových střepin a death metalových drátů. A tady „What The Dead Man Say“ exceluje, když metalcorové voňavky ředí tvrdými koleny do zubů. Nekompromisní oldschoolová seč „Amongst The Shadows And The Stones“, vzteklinou nakažené rekviem „Sickness Unto You“ nebo asi nejtechničtější pochoutka v podobě „Bending The Arc To Fear“ dávají desce hodně ostré grády, takže oproti předchůdci se nikdy nedostaví pocit, že TRIVIUM spadl řetěz.
Excelentní finále v podobě „The Ones We Leave Behind“ vykouzlí spokojený úsměv už jen tím, jak si Bent poradí s poměrně tuctovým punk rockovým vibem. Kytarové výjezdy odbouchá ve speedmetalovém tempu a člověk už na obličeji skoro cítí ty ohně a rachejtle, kterými kapela jeho ridy doprovodí naživo. TRIVIUM model 2020 přinášejí všechno, co by měla současná mainstreamová metalová kapela mít.
Při poslechu většiny metalcorových band mám stejné pocity jako při sledování stopadesátikilových mastodontů, kteří upoceně rvou nahoru metráky na benchi. TRIVIUM jsou pružný, vyrýsovaný frajer, co přijde do sálu, vysekne deset muscle-upů na kruzích a s úsměvem to zakončí saltem vzad. Patnáct let od debutu „The Ascendancy“ jsou Američani prostě na úplném vrcholu tvůrčích sil a já se definitivně hlásím do jejich fanklubu.
1. IX
2. What The Dead Men Say
3. Catastrophist
4. Amongst The Shadows And The Stones
5. Bleed Into Me
6. The Defiant
7. Sickness Unto You
8. Scattering The Ashes
9. Bending The Arc To Fear
10. The Ones We Leave Behind
„Táto kapela nám ešte poriadne nakope zadky!“ - napísal som v máji pred pätnástimi rokmi a teším sa, že som mal pravdu. Posledné dva album TRIVIUM sú veľká jazda a mám radosť, že rovnaký pôžitok ako zo štúdiovej podoby si môžeme vychutnať aj na koncertoch. Za predpokladu, že existuje niečo ako koncerty. Snáď sa na túto vetu budem o pätnásť rokov pozerať už iba s pobavením a nostalgickou spomienkou za jednou šialenou pármesačnou etapou v roku 2020.
11. května 2020
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
Meresz
8,5 / 10
Títo floridskí frajeri mi opäť raz robia radosť. Po excelentnom predchodcovi "The Sin and the Sentence" (2017) bola latka postavená veľmi vysoko, TRIVIUM ju ale podliezli len veľmi tesne a metaforickú reťaz z predošlej recenzie sa podarilo udržať na mieste. Alex Bent opäť čaruje za škopkami, podporený salvami hutnej Gregolettovej basy a (ako vždy) fantastickou gitarovou prácou Heafyho a Bealieua, ako v riffoch, tak v sólach (najmä druhý zmienený). Drtivý riffový začiatok IX/What the Dead Men Say, hitparádové chuťovky Catastrophist a Scattering the Ashes, tvrdé nakladačky Amongst the Shadows & the Dust, Bending the Arc to Fear či malý flashback do čias "Ascendancy" The Defiant + prijateľná "vinylová" stopáž = ďalší parádny zárez na palube. Špička súčasného metalového mainstreamu!
Neuvěřitelných 26 let od minulé desky a přesto jako by THE JESUS LIZARD vůbec nezestárli. Suverénní návrat ve znamení typických hutných noiserockových struktur a stále je to správně surový underground, byť si skupina samozřejmě nese svůj status kultu.
Prvotina řecké gothic metalové kapely. Moderně znějící nahrávka, která nezapře svou inspiraci v hudbě z přelomu tisíciletí. Stylově jsou blízcí o generaci starším PENUMBRA a podobně jako zmínění Francouzi se nenechávají svazovat žánrovými mantinely.
Je divné použit u tak dřevního stylu jako doom metal přídavné jméno futuristický, ale přesně tohle STRATALITH je. Originální projekt z New Yorku balancuje někde mezi progresivní náladovkou, doomem, industriálem a možná i djentem.
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Francouzi pokračují v cestě nastolené na minulém albu "Eroded" a znovu servírují svůj specifický pohled na moderní melodický progresivní rock/metal. Osobité kouzlo lehce vychladlo, ale skladby typu "Elevate" mají stále svou sílu.
Style over substance mi u Eggerse a remaku expresionistické klasiky tolik nevadí, hlavně když Jarin za kamerou opět maluje. Větší hřích je, že tahle předfreudiánská balada o překrveném klitorisu a vilném Rumunovi je dost anemická. Pár pohlednic nestačí.